Mocht uw kind niet kunnen komen spelen, wilt u dit dan uiterlijk 24 uur van tevoren laten weten. Voor spelsessies die korter dan 12 uur van tevoren worden afgezegd, wordt de volledige sessie in rekening gebracht.
Praktijk Spelendwijs is geregistreerd lid van de volgende beroepsverenigingen en registers:
de Nederlandse Vereniging Van Speltherapeuten (NVVS), de Federatie Vaktherapeutische Beroepen (FVB), het Register Vaktherapie, het Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ) en het TZC-register voor het tuchtrecht. De speltherapeut heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Ouders/verzorgers blijven te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de besluiten die zij nemen wat betreft henzelf of hun kind(eren).
Praktijk Spelendwijs handelt volgens de richtlijnen zoals deze zijn opgesteld in de beroepscode voor de Vaktherapeutische beroepen. De beroepscode ligt ter inzage in de praktijk.
Voor de start van de therapie wordt een behandelovereenkomst inclusief privacyverklaring opgesteld. Met de ondertekening geven ouders toestemming voor de therapie. In de behandelovereenkomst wordt praktische informatie gegeven over de aanpak. De behandelovereenkomst vormt de basis voor het mogen verwerken van de gegevens. In de privacyverklaring staat nadere informatie over de dossiervorming, bewaartermijn en geheimhoudingsplicht. Het aanleggen van een dossier is een wettelijke plicht, opgelegd door de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO/Wkkgz). U heeft als ouders recht op het inwinnen van informatie over het verloop van de therapie en inzage in het dossier. De verwerking van persoonsgegevens gebeurt op zorgvuldige wijze in overeenstemming met de eisen die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vanaf 25 mei 2018 stelt.
Klachtenprocedure
Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in Nederland voldoen aan eisen die in het kader van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) worden gesteld. Ook mijn praktijk voldoet aan deze eisen en is daartoe aangesloten bij NIBIG Geschilleninstantie. Graag leg ik kort uit wat dit betekent.
Het kan voorkomen dat u als client van mijn praktijk een klacht heeft over de geboden zorg. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat u deze klacht direct en rechtstreeks met mij bespreekt om tot een goede oplossing te komen. Mocht dit niet tot tevredenheid leiden, dan kunt u zich wenden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris. U kunt dan contact opnemen met het NIBIG via klachten@nibig.nl. Zij zullen u informeren over de mogelijkheden en eventuele verdere procedure. Meer informatie vindt u via de website www.nibig.nl.
Het staat u vrij, indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door u gewenste resultaat leidt, u daarna te wenden tot de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende Geschillencommissie Zorgklacht en Geschil. De geschillencommissie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen. Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend. Meer informatie vindt u op de website van Stichting Zorggeschil (www.zorggeschil.nl).
U kunt ook informatie terugvinden op de website van mijn beroepsvereniging, de Federatie Vaktherapeutische Beroepen.